کبودوال

آخرین اخبار

کبودوال

آخرین اخبار

ظریف:زمان به میوه نشستن برجام به تدریج فرا می‌رسد!

علیرغم سپری شدن حدود 22 ماه از امضای برجام، وزیر امور خارجه تاکید کرده است که زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به‌تدریج فرا می‌رسد.


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/11/12/5782453_311.jpg


مشروح خبر در ادامه مطلب...

 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: سال‌های قبل در کشور از جیب و معیشت مردم برای برخی از شعارها هزینه کردیم، ولی امروز در اثر سیاست‌های دولت یازدهم، سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمده و این نشان‌دهنده تفاوتی است که انتخاب مردم در روز رای‌گیری می‌تواند بر آینده کشور و معیشت آنها داشته باشد.
گفتنی است در روزهای گذشته پایگاه تحلیلی لافار بلاگ از برجام به عنوان نقطه ضعف دولت روحانی یاد کرده که در رقابت‌های انتخاباتی برای وی دردسرساز خواهد شد. این رسانه آمریکایی نوشته بود:«طی یک ماه آینده روحانی باید از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دفاع کند؛برنامه‌ای که انتظارات ایرانی‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی را برآورده نکرده است.علیرغم امضای برجام و تعطیلی نسبی برنامه هسته‌ای ایران،همچنان شاهد رکود و بیکاری جوانان هستیم و مشکلات تجارت خارجی حل نشده‌اند».
ظریف افزود: امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند، بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کم‌تر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم.
نکته قابل توجه اینجاست که وزیر محترم امور خارجه تایید می‌کند که همچنان انتقال پول با چمدان انجام می‌شود. پیش از این، «کیم سئونگ-هو» سفیر کره جنوبی- چند ماه پس از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام- در نخستین کنفرانس بورس فاینکس 2016 گفت: «باید کسانی که برجام را پذیرفتند هم‌اکنون بانک‌های خود را مجاب کنند که پول‌های ایران را به این کشور انتقال دهند و مانع شدن از این موضوع اکنون غیرقانونی است این تاسف‌آور است که سفارت کره‌جنوبی با وجود سپری شدن 6 ماه از اجرایی شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران می‌آورد».
پرواز
هواپیماهای کاغذی!
به گزارش خبرچه به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه در ادامه گفت: در مورد موضوع خرید هواپیما نگاه کنید همین دوستانی که این اتهام را مطرح می‌کنند که این رفت و آمدها بی‌فایده بوده است، از خرید هواپیما با عنوان «پرواز هواپیماهای کاغذی در فضای انتخابات» نام می‌بردند. اکنون این هواپیماهای کاغذی روی زمین است و خود آقایان بر آن سوار شده‌اند.
در پاسخ به این اظهارنظر باید گفت: قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل ما یعنی 6 کشور 1+5 و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده است و این واقعیت تلخ را مسئولان بلندپایه هسته‌ای نظیر آقایان روحانی، صالحی، ظریف، عراقچی و سیف نیز انکار نمی‌کنند. اعتراض ما این است که چرا باید آمریکا و سایر کشورهای طرف مذاکره آن همه تعهدی که در برجام پذیرفته‌اند را با فروش 2 فروند ایرباس، تمام شده اعلام کنند؟! و متأسفانه برخی از مسئولان محترم نیز بدون توجه به کلاه گشادی که سر ملت رفته است، این دو فروند ایرباس را دستاورد برجام معرفی کنند و بعضی‌هایشان با آن عکس یادگاری هم بگیرند؟
ظریف با بیان این‌که «زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به تدریج فرا می‌رسد»، گفت: برای تداوم اقتدار ایران نیاز است سیاست‌های چهار سال گذشته ادامه یابد.
روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات در طول مذاکرات هسته‌ای با هدف تحت فشار قرار دادن منتقدان و برخی نهادهای رسمی کشور که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام از 100میلیون دلار تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند. اما پس از امضای توافق هسته‌ای تاکید کردند که از برجام انتظار معجزه اقتصادی نداشته باشید! روحانی، آبان ماه سال گذشته در جمع مردم اراک، برجام را به یک باغ میوه و مردم را که در انتظار دستاوردهای آن هستند به کودکانی تشبیه می‌کند که برای چیدن سیب و گلابی آمده‌اند و خطاب به آنها می‌گوید؛ باید برای بهره‌برداری از میوه‌های این باغ صبر کرد! این اظهارات روحانی در حالی بود که پیش از این برجام را «فتح‌الفتوح»، «آفتاب تابان»! «معجزه قرن»! «بزرگترین دستاورد تاریخ ایران»! «نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت!»، «پیروزی بزرگتر از فتح خرمشهر» و... نامیده و تأکید کرده بود؛ «در همان روز اول توافق، تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی بطور کامل لغو خواهند شد و نه تعلیق. حتی تحریم‌های تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود!».
با وجود اذعان مقامات ارشد دولت یازدهم به دستاورد تقریبا هیچ برجام، باز هم برخی از دولتمردان وعده به میوه نشستن برجام!، آن هم دو سال بعد از اجرای این توافق را می‌دهند. وعده‌هایی با رنگ و بوی انتخاباتی... 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.